19 Haziran 2012 Salı

ZİYA PAŞA'DAN ÖZLÜ SÖZLER

ZİYA PAŞA'DAN ÖZLÜ SÖZLER


Nush ile uslanmayanı etmeli tekdir 
Tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir 

(Nasihat ile uslanmayanı tekdir etmeli -azarlamalı- , tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir -dayaktır-) 

Hiç unutamam; yirmi yıl kadar önce içkili bir ziyafet sofrasında yemek yerken benden çok yaşlı bir bey amca galeyana gelip şu beyti okumuştu: 

İç bade güzel sev var ise akl u şuurun 
Dünya var imiş ya ki yoğ olmuş ne umurun 

(Aklın ve bilincin varsa şarap iç, güzel sev; dünya varmış, yokmuş umrunda olmasın.) 

Bu beyti okuyan yaşlı amcaya, cahil biri gibi: 

--Amca, çok güzel bir şiir okudun ama ben bir şey anlamadım, bu şiiri bana açıklar mısın? diye sorduğumda on dakika süren bir şiir açıklama dersi dinlemek zorunda kalmıştım. Amcanın dediğine göre meyhane âleminde pek meşhurmuş bu beyit. Şairi kim, diye sorduğumda “Ziya Paşa” cevabını da almıştım. Sohbetimizin sonunda aynı Ziya Paşanın bir başka beytini de ben okumuştum ona: 

Cânan gide rindân dağıla mey ola rîzan 
Böyle gecenin hayr umulur mu seherinde 

(Sevgili gitse, rintler -âşıklar- dağılsa, şarap dökülse… Böyle gecenin sabahından ne hayır umulur?) 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder